Як правильно писати звернення?
Як правильно писати звернення?
Громадяни України, особи, які не є громадянами України і законно знаходяться на її території, мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ, організацій, незалежно від форм власності. При цьому організація-отримувач звернення зобов'язана розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк. Таке право закріплене ст..40 Конституції України та Законом України «Про звернення громадян».
Серед видів звернень виділяють:
- Пропозиції (зауваження);
- Заяви (клопотання);
- Клопотання;
- Скарги.
Звернення можуть бути подані окремою особою (індивідуально) або групою осіб (колективно).
Окремий вид звернення - електронна петиція. Це колективне звернення громадян до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування через офіційний веб-сайт органу, якому вона адресована, або веб-сайт громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції.
Звернення може бути усним чи письмовим.
- Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою.
- Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення).
Як оформити звернення?
Звернення має містити кому воно адресоване. Ця інформація пишеться в правому верхньому куту.
Далі потрібно зазначити наступне:
- Прізвище, ім’я, по батькові особи, яка звертається.
- Місце проживання особи, яка звертається.
- Суть порушеного питання (залежно від форми звернення).
- Підпис заявника (заявників) та дата – у письмовому зверненні.
- Електронна поштова адреса, на які заявнику може бути надіслано відповідь, або інші засоби зв’язку з ним – у електронному зверненні.
Звернення, оформлене без дотримання цих вимог, повертається заявникові з відповідними роз’ясненнями не пізніше як через десять днів від дня його надходження, крім випадків, передбачених частиною першою статті 7 Закону України «Про звернення громадян».
Звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов’язковому прийняттю та розгляду (ст.7). Забороняється відмова в прийнятті та розгляді звернення з посиланням на політичні погляди, партійну належність, стать, вік, віросповідання, національність громадянина, незнання мови звернення.
Як направити звернення?
Перший варіант – написати на папері і віднеси в організацію, віддавши в канцелярію. При цьому просіть проставити відмітку про отримання на вашому примірнику – дату отримання, вхідний номер, підпис відповідальної особи і її прізвище.
Другий варіант – направити написане на папері звернення поштою, рекомендованим листом з повідомленням про вручення з описом вкладення. При цьому зберігайте квитанцію і корінець про отримання вашого листа.
Третій варіант – направити від скановану копію звернення на електронну пошту установи. Знайти адреси електронних пошт можна на офіційних сайтах установ. При цьому раджу після направлення звернення зателефонувати і уточнити факт його отримання і реєстрації. Попросіть надати вам вхідний номер.
Четвертий варіант – скористатись електронними формами та сервісами для направлення звернень.
Урядовий контактний центр
https://ukc.gov.ua/
Центр Е-контакт Дніпропетровської обласної держадміністрації
https://e-contact.dp.gov.ua/
Сайт для прийому заяв, скарг, претензій від криворіжців
https://spilkuisia.kr.gov.ua/
Як варіант, можна використовувати звернення через онлайн-сервіси, чат-боти, гарячі лінії. Наразі актуальними стають чат-боти. Наприклад, для захисту прав споживачів @derzhspozhivsluzhba_bot
Для допомоги потерпілим від насильства https://t.me/NHL116123
Для допомоги дітям - у телеграмі @CHL116111
Але пам'ятайте, що відповідно до Закону України "Про звернення громадян" ваша заява чи скарга матиме силу офіційного документа, коли буде підписана вами. Тож використовуючи альтернативні варіанти, пам'ятайте: не реагують на усне звернення - пишіть письмово і йдіть на пошту, а паралельно - скановану версію направляйте на електронну пошту.
Які треба знати гарячі лінії для усних звернень?
1545 – урядовий контакт-центр
0-800-505-600 – гаряча лінія Дніпропетровської ОДА
1520- контакт-центр Кривого рогу
0-800-213-103 – безоплатна правова допомога
116123, 1547 – для потерпілих від насильства
1677 – контакт-центр Національної служби здоров’я України для пацієнтів
В яких випадках звернення не підлягають розгляду?
- письмове звернення без зазначення місця проживання або не підписане автором, тобто анонімне звернення;
- звернення, з якого неможливо визначити суть порушеного питання;
- повторні звернення від однієї і тієї ж особи до одного і того ж органу (посадової особи) з одного і того ж питання, яке вже було вирішено даним органом (посадовою особою) по суті;
- звернення-скарга, яка подана із пропущенням зазначених вище строків;
- звернення, подане особами, які визнані недієздатними у судовому порядку.
Як оскаржити ненадання відповіді на звернення?
Варіантів три: направити скаргу до вищого органу, до Уповноваженого Верховної ради України з прав людини та звернутись до суду. У випадках відмови у прийнятті звернення викликайте поліцію 102 (стаття 212-3 КУПАП) та звертайтесь до омбудсмена.
Згідно з п. 8-1 частини 1 статті 255 КУпАП у справах про правопорушення, передбачені статтею 212-3 КУпАП, протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені особи секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
Крім того, пункти 11, 12, 14 частини 1 статті 13 Закону України «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» передбачають, що Уповноважений Верховної Ради України за прав людини має право, зокрема, направляти у відповідні органи акти реагування Уповноваженого у разі виявлення порушень прав і свобод людини і громадянина для вжиття цими органами заходів; перевіряти стан додержання встановлених прав і свобод людини і громадянина відповідними державними органами, в тому числі тими, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, здійснюють виконання судових рішень, вносити в установленому порядку пропозиції щодо поліпшення діяльності таких органів у цій сфері; здійснювати інші повноваження, визначені законом.
Уповноважений Верховної Ради України:
Email: hotline@ombudsman.gov.ua
Адреса: 01008, м. Київ-08, вул. Інститутська, 21/8
Гаряча лінія:тел.: 044-253-75-89, тел.: 0800-50-17-20 ( безкоштовно )
В усіх випадках за людиною залишається право на звернення до суду!
Де отримати правову допомогу?
У системі безоплатної правової допомогу юристи допоможуть:
✓ скласти звернення, скаргу, запит на інформацію;
✓ скласти скаргу до Омбудсмена у разі порушення прав на звернення та інформацію;
✓особам, визначеним ст.
14 Закону "Про безоплатну правову допомогу" (ветерани війни, діти, внутрішньо переміщені особи, особи з інвалідністю, особи, чий дохід не вище 2-х прож.мінімумів, особи, постраждалі від насильства, тощо) призначається юрист або адвокат, гарантований державою.
Всеукраїнський контакт-центр 0-800-213-103
Мобільний додаток "Безоплатна правова допомога"
Електронна пошта для направлення звернень громадян: kryvyyrih.dnipro@legalaid.dp.ua
Криворізький місцевий центр безоплатної правової допомоги:
вул.Качалова, 2, 098-040-83-70
вул.Станіслава Конткевича, 37, 067-276-54-76
вул.Героїв АТО, 30, каб.102, 097-139-88-57
Софіївське бюро правової допомоги: смт.Софіївка, вул.Карпенка, 20, каб.7,тел.097-495-83-16.
Широківське бюро правової допомоги: ж-в Інгулець, пр. Перемоги, 33а, 097-531-65-81
Жовтоводське бюро правової допомоги: м.Жовті Води, бульв.Свободи, 62, тел. 050-505-28-33;
П’ятихатське бюро правової допомоги: м.П’ятихатки, вул.Пушкіна, 107, тел.096-188-55-43;
Апостолівське бюро правової допомоги: м.Апостолове, вул.Центральна, 63, тел.068-208-50-52;